"Ne mondd, hogy fiatal vagy, hanem menj, ahova csak küldelek, és hirdesd, amit csak parancsolok!" Jeremiás 1:7

Réka Gentben

Réka Gentben

Oostende, genti programok és kórház II.

2019. november 03. - Méhész Réka Míra

2019.10.03.

Amikor csütörtök reggel bementem a kórházba, már átöltöztem meg minden, amikor közölték hogy az orvosok konferencián vannak, senki nincs most aki rendelne, vagy ott lenne közülük, úgyhogy elmehetek haza. 

Amikor kiléptem a kórházból, olyan szép napsütéses idő fogadott hogy úgy gondoltam vétek lenne otthon maradni, helyette elmegyek Oostende-be, a tengerparti városba. Elindultam az állomás felé, aztán fel is huppantam az első vonatra, ami indult (a vonatbérlet előnye). 40 perc alatt meg is érkeztem Oostendebe. Ahogy kiléptem az állomásról, már láttam is a kikötőt, ahol rengeteg vitorlás és kishajó várakozott. A kikötő másik oldalán piaci árusok sorakoztak, az asztalok tele voltak gyümölcsökkel és zöldségekkel, máshol meg virágot vagy ruhákat árultak. 

img_20191003_100606_1.jpg

img_20191003_100013.jpg

 

img_20191003_132318.jpg

A város nyugalmas hangulata nagyon tetszett, a kikötő partján kis fedett teraszos éttermek és kávézók voltak, ahol idős emberek ültek, és kávét ittak, meg újságot olvastak. A part felett sirályok repültek. A Sint-Petrus-en-Pauluskerk felé indultam, ami egy katedrális szerű templom Oostendeben, amit 1899-ben, egy előzőleg megrongálódott templom helyén kezdtek el építeni. A legkülönlegesebb számomra ebben az épületben a színes mozaikból álló ablaküvegek voltak, amik különböző bibliai jeleneteket, a tanítványokat, vagy Jézust ábrázolták.
Mivel bőven volt időm, és éhes is lettem úgy döntöttem, utána nézek, hol lehet a legfinomabb reggelit enni Oostendeben, és oda fogok menni. A választásom az Albrecht food and coffeebar (Christinastraat 81) -ra esett, ami egy nagyon hangulatos hely Oostendeben, az egyik legjobb kávézó, ahol valaha jártam. Rengeteg féle forrócsoki, kávé és tea közül lehetett választani, sok vegetáriánus reggeli-ebéd is volt az étlapon, én végül a Bacon&Eggs nevű reggeli menüt választottam ki, amiben kávé, bacon és tojás, és kenyér volt. A kávémhoz süteményt is hoztak, a 2 szelet kenyérhez pedig vajat, és az egész annyira finom volt, hogy sosem felejtem el:D
img_20191003_110812_1.jpg

Délután a tengerparton sétáltam, amiről nem tudok mit írni, mert annyira széép volt, hogy nincs értelme leírni.

img_20191003_125733.jpg

img_20191003_122833.jpg

 

Programok Gentben:


Az ESN genti csoportja, ( Erasmus Student Network- diákszervezet) hetente legalább 4 programot szervez, amikre kedvezményes a belépés ESN kártyával, amire bármelyik diák regisztrálhat. Ezzel a kártyával egyébként a Ryanair, a Brussles Airlines és a Flixbusnál is van kedvezmény utazásokra, és sok városban éttermekben vagy boltokban is elfogadják. Kb minden héten van karaoke buli, valamilyen sportesemény (pl.: az ESN rögbi, vagy tennis), vagy volt már Speed-friending ismerkedős est és kvíznight is. Az általuk szervezett Brüsszeli utazásra is elmentem, bár a csoportvezetőnk rohanó tempója miatt elszakadtunk a csoporttól és 4-en a török barátaimmal folytattuk a városnézést.
Pár kép Brüsszelből, amiről azért nem írok külön, mert a legjobban a Waterstones könyvesbolt tetszett a városban, és ezzel szerintem mindent elmondtam. Persze nagyon szép épületek voltak, de hideg volt és nagy tömeg, amit nem szeretek. Azért mégegyszer majd nekiugrom a városnak karácsony előtt, ráfér mégegy esély:D.
img_20191005_102047.jpg

img_20191005_103554.jpg

img-20191005-wa0005.jpg

A 3.hetemen pedig felfedeztem a facebook által az ISHA nevű, töri szakos hallgatókból álló szervezetet, akik szintén rengeteg érdekes programot szerveznek, elmentem az éjszakai genti történelmi túrára, ahol a híres épületeket helyszíneket néztük meg az ő vezetésükkel Gentben éjszaka, sőt egy olyan sörözőbe is elvittek minket utána, ahol 50 féle sör közül lehetett választani. Én megkértem a csapost hogy ajánljon valamit, és ő a savanykás ízű Rodenbach nevű sört adta. Elsőre fura ízű, de különleges. Itt elmondták a helyi diákok, hogy az egyetemen minden szakon számos diákszervezet van, és van egy eseményük, a cantus, ahol a belga diákok sört isznak, és belga-angol-francia nyelvű dalokat énekelnek közben:D

img_20191008_204532.jpg

img_20191008_212600.jpg


Gyülekezetet is találtam, az Every Nation Campus Gent-nél, ahol külön egyetemi diákoknak, angolul tartanak istentiszteleteket, vagy ificsoportokat. Külön zenekar is van az ENGC-nél, és minden csütörtökön, amellett, hogy kedves és érdekes emberekkel lehet megismerkedni, még vendégül is látnak vacsorával az istentisztelet közben:)

img-2141-1.jpg

                                   (forrás: everynationcampusgent.org )

Jó időtöltés még például a SMAK kortárs múzeum meglátogatása, ahova 10.12.-én mentem. A múzeum előtt gyönyörű park van, kis vízesésekkel.

img_20191012_114006.jpgA Capitole nevű színházban pedig zenés darabokat játszanak, így már szeptemberben kinéztem a Nabucco nevű operát, és vettem rá jegyet, és 10.13.-án megnéztem, nagyon jó élmény volt, még akkor is, ha csak hollandul irták ki a feliratot:D

img_20191013_144601.jpg

Ezen a héten ( 10.12.-18.) rendezik a Genti film festivált, aminek keretén belül számos belga és külföldi, főként művészfilmet láthatunk a genti mozikban. Én az Anyátlan Brooklyn nevű filmet láttam a lakótársammal, nagyon elgondolkoztató, intelligens film volt, a színészi alakítások is tetszettek benne, és elég híres színészek voltak benne.motherless-brooklyn-1.jpg

10.19.-én elmentem a Facts Comic Con nevű rendezvényre, ami egy filmekről, képregényekről szóló esemény, meghívott színészekkel, beöltözött emberekkel, és rengeteg bolttal, amik figurákat, könyveket, plakátokat, képregényeket árulnak.

img_20191019_135207.jpg

img_20191019_111153.jpg

fb_img_1571504306646.jpg

Délelőtt még nem voltak sokan, így nyugodtan tudtam nézelődni. Végül egy Aragorn Funko figurát, meg képregényeket vettem, meg amerikai édességet.
Délben kezdődött a Rapid Randi, amire előre kellett jelentkezni, gondoltam, mókából én is jelentkezem. Hát az elején nagyon vicces volt, mert 3-an voltunk lányok, és vagy 10 fiú jött, akik közül hááát egyik sem volt egy Adonisz. Volt egy srác, aki Obi-Wannak volt öltözve a Star Warsból és csak erről tudott beszélni, meg a lézerkardjáról. Dehát nem tudom, mit vártam a Comic Conon:D Az egyik lánnyal összebarátkoztunk (miközben nevettünk a felhozatalon), aki amúgy Griffendéles egyenruhában volt, így együtt mászkáltunk tovább, meg bemutatott a barátainak, akikkel érkezett. Ettünk hamburgert, meg sültkrumplit, nézelődtünk, meg bementünk Matthew Lewis ( Neville a Harry Potterből) paneljére, aki nagyon aranyos embernek tűnt, a közönségből kérdeztek tőle emberek és mindre kigondolt, hosszú választ igyekezett adni.
Egyébként miközben sétáltam, sok menő jelmezt láttam, volt Amerika Kapitány, Thor, Chewbacca, Pennywise a bohóc az Azból, Star-Lord a Galaxis Őrzőiből, aki egész nap táncolt a tömegben magának a zenére, ami a kis magnójából szólt, vagy Deadpool, aki össze-vissza rohangált, és vagy megijesztett, vagy megölelgetett mindenkit:D De láttam fura dolgokat is, pl volt 2 ember aki gorillának volt öltözve, és olyan félelmetesek voltak, hogy mindig direkt kikerültem őket nagy ívben:D Vagy volt 2 teljesen normális öltözetű srác, akik egy gurulós 2 méter magas állványon lévő dzsuvás polipot tologattak (ki tudja miért:D).

received_2394181290902213.jpeg

Kórház II.

Itt az infektológián már rendes osztály van, nem csak rendelők, mint a reumatológián. Minden reggel fél9-kor a 2 orvos, akikhez be vagyok osztva, elindul a folyosón, és megkérdezi a nővéreket, hogy éjszaka mi történt, meg megnézi a lázlapot a számítógépen. Itt nem nagyon írnak már semmit lapokra. Egy tökjó program van egységesen a klinikán, amiben benne van a lázlap, a laboreredmények, az összes klinikán történt korábbi vizsgálat, képalkotó vizsgálatok eredményei.  3 szobára (azaz kb 6 betegre) van 2 nővér.
Ezután az orvosok elindulnak egy tologatható magas asztalon levő rögzített laptoppal, megvizsgálják a betegeket, és minden reggel beírják röviden a programba hogy a beteg hogy érezte magát, milyen panaszai vannak, milyenek a laborértékei tegnaphoz képest, vagy hogy milyen vizsgálatot meg labort terveznek neki aznapra. A labort napokkal előre is meg lehet rendelni, tehát pénteken mindig megrendelik hétfő reggelre a vérvételt, hogy haladjanak a dolgok. Nagyon tetszik még ebben a programban, hogy a laborértékekre rákattintva egy diagrammot készít, hogyan változtak az elmúlt napokban vagy hónapokban, így könnyen össze lehet hasonlítani a változást. Ugyanígy pl minden rendelői vizsgálat minden klinikáról egymás mellé van írva( persze rendezetten) így össze lehet hasonlítani akár a 10 évvel ezelőtti állapotot is a jelenlegivel egyszerűen.
A szobákban max 2 ember van, amíg van hely, addig persze úgy helyezik el őket, hogy egyedül legyenek 1 szobában. Minden szoba előtt a falon levő tartón van gumikesztyű, kézfertőtlenítő, ha valaki izolált szobában van, akkor 1x használatos köpeny, meg szájmaszk is. Ahol tbc-s beteg volt, ott olyan szájmaszkot raktak ki, ami kiszűri a bacikat a levegőből, amit beszívsz (emellett persze nem igazán kaptál benne levegőt:D) A szobában a szekrényben van széf, és minden ágy kis szekrényében kis hűtő. Minden ágy automatikusan fel és ledönthető és megemelhető, meg süllyeszthető. Minden szobában illatosító spray is van. A nővérek minden reggel kicserélik a lepedőt.
Minden orvosnak, meg kórházi dogozónak céges telefonja van, tehát mindenkié ugyanolyan, nyomógombos, és van egy 6 számból álló saját telefonszámuk hozzá, ezen tudják egymást hívni, és ez a telefonszám a kórház intranet rendszeréből kikereshető. Minden osztályon van kijelölve orvos, akit lehet konzultáció miatt zaklatni:D Egyébként ezt a telefont mindenki a kórházban hagyja, amikor hazamegy.
Az egyik kedvenc dolgom, hogy mindig van frissen főzött, meleg kávé ingyen, meg tej és cukor:D
Péntekenként szokott lenni staff meeting, ahol különböző dolgokat megbeszélnek, vagy egy másik osztályról érkező orvos előadását hallgatják meg. Engem is hívtak, hogy menjek, mivel angolul volt az egész, egy nefrológus tartott előadást az élődonoros vesetranszplantációról. A staff meetingen szendvicsek, kávé, tea, répa és uborka felvágva, valami mártogatós dzsuvával, joghurtok, és kóla volt kirakva egy asztalra, mindenki vehetett, amennyit akart.
Az orvosok nem csoportosan mennek a vizitekre, hanem felosztják kétfelé az osztályt és úgy nézik meg a betegeket reggel. Kb hetente 1x van olyan, hogy jön egy szakorvos/prof, akivel együtt mennek közösen és minden beteget részletesen átbeszélnek, kivel mi a teendő.
Nagyon hasznosnak találom az infektológián eltöltött időt, rengeteg olyan beteget/betegséget látok, amit még sosem láttam, meg láthatom hogyan gondolkoznak az orvosok, milyen laboreltérésre milyen gyógyszert vagy infúziót adnak, hogyan írják a zárójelentést, hol keresik ki az interneten a guidelineokat:D

 

 

süti beállítások módosítása