"Ne mondd, hogy fiatal vagy, hanem menj, ahova csak küldelek, és hirdesd, amit csak parancsolok!" Jeremiás 1:7

Réka Gentben

Réka Gentben

Kórház és Közlekedés Gentben I.

2019. szeptember 29. - Méhész Réka Míra

 img_20190924_170210.jpg

Az első hetem nagyon izgalmasan telt és nagyon gyorsan. Hétfőtől csütörtökig kb mindennap eltévedtem legalább 1x, aminek a fő oka az volt hogy sokszor rossz buszra szálltam, vagy rossz helyen szálltam le a járművekről:D Mindennap fél9től kb 4ig vagyok a kórházban. Voltam az itteni Erasmus szervezte barátkozós eseményen is, találtam egy angolul beszélő keresztény közösséget, főztem, vettem kabátot és elutaztam Antwerpenbe is.

Egészségügy

Itt úgy működik az egészségügyi rendszer, hogy évente fizet mindenki egy összeget, (250 euro), és ez fedezi az orvosi ellátását. Akik nagyon sokat keresnek, azok többet fizetnek. Ha valakinek krónikus betegsége van, akkor az a gyógyszer, ami a betegséghez szükséges, neki kevesebbe kerül.
Van egy kedvezményrendszer is, ami abból áll, hogy ha valaki sportol (konditerem bérlete van, igazoltan maratont fut, ilyesmi), vagy például tesz az egészségéért ( elektromos fogkefét vásárol:D—tényleg így van, lakótársam mesélte), akkor annak csökken az összeg amit be kell fizetnie abban az évben.
Azt mondta, hogy mivel sokat fizetnek az emberek az egészségügyért, ezért el is várják hogy normálisak legyenek a kórházak.
Az orvosi egyetem ugyanúgy 6 éves, mint nálunk, de náluk hatodéven nincsenek szigorlatok, csak gyakorlatok, meg minden pénteken egy tanulmányi összefoglaló, például az antibiotikumokról, vagy gyakorlati dolgokról. Meg persze utána az államvizsga.

grondplan-campus-uz-gent.jpg
Amikor a kórház területére érkezik az ember, akkor a térkép és a ’Ingang’ vagyis Bejáratok alapján tud tájékozódni, hogy melyik épületbe kell mennie. Például a reumatológiát a 74es bejáraton keresztül érjük el. Amikor valaki rendelésre érkezik, akkor  időpontja van minden esetben, random nem jönnek az emberek, tudják hogy kb mikor fognak sorra kerülni. Nem a rendelők előtt várnak, hanem az előtérben egy közös nagy váróterem van és a számukat figyelik, és majd az alapján megtudják, melyik ’route’-on, vagyis melyik úton kell menniük, hogy eljussanak a rendelőhöz. Itt minden folyosót útszámmal jelzik (pl.: Route 766, ahol az öltözőszekrényem van), mert annyi emelet, folyosó és osztály van hogy simán el lehet tévedni( én mindennap ezt csinálom:D). Tehát összefoglalva a reumatológia a 74-es bejárat után a 773-as útnál van, de ez csak az egyik része:D

uzgent160503_wegwijzersk12d_lowres4.jpg

img_20190923_072236.jpg

                       A reumatológiára ezen a bejáraton keresztül szoktam bemenni

1 betegre itt legalább 30perc jut, de szerintem 1 órás konzultációt is ültem már végig, nem is egyszer. Ez azzal kezdődik, hogy a beteg elmondja hogy van, aztán jönnek a reumatológiai anamnézishez tartozó kérdések (a kézízületeiben tapasztalt e dagadást, fájdalmat? A fájdalomra felébred éjszaka? ) és aztán általános anamnézis kérdések ( migrénje, hasmenése stb. van e?). Aztán egy elég alapos reumatológiai vizsgálat következik, tényleg minden egyes ízületet végignyomogatnak minden alkalommal. Ami nekem a legjobban tetszett, hogy ha valakinek újonnan kiderült betegsége, vagy diagnózisa volt, azt a betegséget részletesen elmagyarázták nekik, rajzoltak akár, interneten képeket kerestek, vagy például azt is elmagyarázták, melyik gyógyszer hogyan hat, miért kell szedni...
 Ami még újdonság volt számomra az otthoni reumatológiához képest, hogy itt ultrahanggal is nézik az ízületeket, meg a lágyrészeket, és megállapítják, van e gyulladás. A gyulladást könnyen fel lehet ismerni az ultrahangon (..se:D) az ízületi tok felett lévő fekete, vagy szürke kiemelkedésről, ami folyadékot vagy gyulladásos sejtszaporulatot jelez, emellett Dopplerrel a gyulladáshoz köthető fokozott véráramlás is látható.
Az osztályon kutatás is folyik, a scleroderma, vagyis szisztémás szklerózis irányába. Ez egy olyan autoimmun betegség, amiben a szervezet fokozott hegesedése jellemző. Ez főként a bőrre korlátozódik, de más szerveket is érinthet. (jellemző még rá a Raynaud-jelenség, scleroderma specifikus antitestek pl.anticentromer-antitest jelenléte, scleroderma mintázat a kapillárisok dilatációja amit kapillaroszkópiával vizsgálnak, és teleangiectásiák). Mivel nincs jelenleg olyan gyógyszer jelenleg, ami ezt a folyamatot visszafordítaná, úgy gondolom ez egy nagyon fontos téma. A 2 fő kutatást 2 gyógyszergyárral együttműködve végzik. Az egyik kipróbálás alatt álló gyógyszer a bőrtüneteket, a másik pedig a tüdő fibrózisának csökkentését célozza meg. A páciensek 2-4 hetente jönnek kontroll vizsgálatokra, ahol labort és fizikális vizsgálatot is végeznek rajtuk.
A dolgozóknak van egy saját ebédlőhelyiségük, ahol hűtők, asztalok, mosogatógép, tányérok és bögrék és frissen főzött, meleg kávé van minden reggel . Kávé a váróteremben is van, ingyen vehet bárki belőle. Az osztály ügyintézőjénél pedig mindig van keksz, gumicukor és frissen sütött torta, amiből az orvosok ehetnek. Az ügyintéző egyébként ügyel az orvosokra, amikor tudta, hogy egy rendelő orvos nem evett reggel óta és már délután 1 óra van, vitt neki süteményt:).
Egyébként itt mindenki tud angolul, bár a betegekkel főleg flamandul beszélnek, de simán váltanak angolra vagy franciára szakmai dolgokban is. A boltokban, és a vonaton is a kalauz simán beszélt angolul és nem néznek rám furán ha nem tudok hollandul, mindenki nagyon segítőkész.

img_20190923_132142.jpg

img_20190923_132235.jpg


Úgy vettem észre hogy itt a rezidensek is rendelhetnek, ahol ugyanúgy felveszik az anamnézist,elvégzik a vizsgálatokat, de a kezelésről, vagy diagnózisról konzultáló orvost hívhatnak (ez mindennap más, ki van jelölve minden nap), aki segít nekik a döntésben.
Az orvosok addig dolgoznak, amíg az utolsó beteget is ellátták. Reggel fél9 től kezdődik a rendelés, ami azért is jó, mert amúgy fél8kor még tök sötét van és addigra kivilágosodik:D
Még egy olyan dolog tetszett nagyon, hogy a nővérek amikor a beteget ágyon kell tolniuk valahova, itt az ágy végében van egy kis platform szerű dolog, és arra a nővér rááll, és egy gombbal elektromosan irányítja hogy merre menjen közben az ágy. 
Ja, meg eddigi hetem alapján mindig van wc papír, kéztörlő és szappan, de ezt meg se kéne említenem:D.

img_20190924_120202.jpg

                                                                         A Rehabilitációs Klinika

img_20190920_125111.jpg

                                                                                A Gyermekklinika

A klinikatelepnek saját parkolóháza is van, ami fedett, és azt hiszem ingyenes a betegek és látogatók számára. Biciklitároló is több kijelölt helyen van, és bár reeengeteeeg bicikli van a városban, soha nincsenek összevissza lerakva, hanem csak a kijelölt helyekre.

Közlekedés
 
Gent egy viszonylag nagy város, legalábbis nagyobb mint Debrecen ( vagy nekem nagyobbnak tűnik:D). 3 villamosvonal és számtalan buszjárat halad keresztül a városon
A buszokat itt le kell inteni, ha állsz a buszmegállóban, máskülönben nem állnak meg. Vagy legalábbis nem mindegyik. Meg nem igazán írják ki, melyik megálló következik, ezért figyelni kell, mert már többször jártam úgy, hogy nem jeleztem, hogy leszállnék, mert nem tudtam hol járunk, és így máshol kellett leszállnom. A villamosokon bemondják a megállókat.
A közlekedési eszközök a De Lijn vállalathoz tartoznak, ami olyasmi mint a BKV, de minden belga városban ez biztosítja a közlekedést, ezért ha veszel jegyet/ bérletet Gentben a De Lijn-ra, azt a többi városban is használhatod. Én egy Buzzy Pass nevű bérletet vettem, ami 3 hónapig korlátlan utazásra jogosít bármelyik közlekedési eszközön, bármelyik városban. Ebből van 1 hónapos verzió is. Ezt csak be kell csipogtatni minden utazás során.
763.jpg

A vonatok itt is szoktak késni, de ez legalább ismerős dolog volt:D De nem gyakran, csak elvétve. Az interneten egyébként szépen lehet követni, hogy melyik állomásra mikor fogunk odaérni, a késést is odaírják Hétvégén diákoknak féláron van a vonatjegy, meg van egy Go Pass 10 nevű bérletszerűség, amivel 10x lehet utazni, bármely 2 úti cél között. Például mikor Antwerpenből visszafelé jöttem Gentbe, akkor Brüsszelben át kellett szállnom egy másik vonatra, de az nem számított még egy útnak, szerencsére.


img_20190928_173051.jpg
                                                  A képen az Antwerpen Centraal vasútállomás látható


A másik közlekedési lehetőség Gentben, a biciklizés. Ez azért jó, mert nem kell várnia buszra/villamosra, de gyorsan el lehet vele jutni bárhova. Gentben azért nagyobbak a távolságok, mint pl Debrecenben.  Meg itt mindenhol vannak rendes, széles bicikliutak, mindenhol el lehet különíteni az autóúttól vagy a járdától. A kocsik figyelnek nagyon a bicajosokra. Én a Swapfiets nevű cégtől béreltem biciklit ( egy kis reklám:D). Regisztrálni kell az interneten és szólnak, ha van szabad bicikli. Telefonos applikációjuk is van. Ha kéred, el is hozzák a címedre, vagy el lehet érte menni a boltjukba is. Mikor én regisztráltam, kedvezmény volt, ha elmész érte a boltba. Így 2 hónapra 20 euróért béreltem ki. Nagyon rendesek voltak egyébként, minden elmagyaráztak, ha kéred, lejjebb veszik az ülést, vagy ha van valami probléma, elmennek hozzád és megpróbálják megjavítani a bicajt, vagy hoznak egy újat helyette. Dupla lakatot is adnak hozzá, lámpa és csengő is van rajta.
deluxe7-eclipseblack-1.jpg                                                      Az én bérelt biciklim ezzel megegyezően néz ki

 

A következő bejegyzésemben az Antwerpeni kirándulásomról fogok írni, ahol többek között a belga csoki készítését is megismertem a csokimúzeumban:)

süti beállítások módosítása