"Ne mondd, hogy fiatal vagy, hanem menj, ahova csak küldelek, és hirdesd, amit csak parancsolok!" Jeremiás 1:7

Réka Gentben

Réka Gentben

Első napok Gentben

2019. szeptember 22. - Méhész Réka Míra

2019.09.20.

A repülőgép reggel 6.15-kor indult, ami azt jelentette hogy 4 órára ki kellett érni, hogy fel tudjam adni a csomagot, meg letudjam a biztonsági ellenőrzést. Így 3-kor keltünk:D Szerintem maximum 2 órát aludtam, olyan izgatott voltam. A bőröndöm elég nehéz lett, alig bírtam felemelni, de mikor megmérték, csak 17 kg volt, úgyhogy simán befért a 32 kilós határba. Elbúcsúztam anyától, majd a biztonsági ellenőrzés felé haladtam, ahol rengeteg ember volt, de viszonylag gyorsan haladt a sor. Szerintem az egész 20 perc alatt megvolt, és máár benn is voltam a reptéren. Persze rögtön a Duty-free shopon kell keresztülmenni, ezért úgy gondoltam, veszek vizet meg valami ajándékot a lakótársamnak Gentben, mivel még sok időm volt amíg kiírták melyik kapuhoz kell menni. Aztán megállapítottam hogy a Ferihegyi reptér nem is olyan nagy, ha rengeteg ember nézi egyszerre a kapunyitást jelző táblát, és mind egyszerre akarja látni mi történik. 5.45kor kiírták melyik kapuhoz kell mennem. Elég messze volt, egy távoli hangárszerű épületbe tereltek minket, ahol persze nem volt mosdó és hideg is volt, kb 10 szék volt leülni, de szerencsére nem kellett itt sokáig várakoznunk.
A repülőút gyorsan eltelt, szerintem aludtam vagy 40 percet, meg átmásztam a mellettem ülő 2 alvó srácon hogy kijussak a mosdóba. A Charleroi reptéren kb 15 percet vártunk amíg megindultak a csomagok, de sikeresen lekaptam a bőröndöm mind a 15 kilóját, úgyhogy büszke voltam magamra.(Persze azért 2 erős csávó mellé álltam be, biztos ami biztos, ha kell segítség:D)
Úgy örültem hogy időben jöttek a csomagok, és így elérem a transzferbuszt Gentbe. A buszból elég sok bocit meg lovat láttam.
1.5 óra után megérkeztem a Genti Sint-Peters vasútállomásra. Az első dolog amit megpillantottam, az kb 500 bicikli volt, ami egy kupacban állt az állomás mögött:D Először néztem hogy hogy fogok bejutni az épületbe, de megkérdeztem egy sétáló idős párt, akik megmutatták merre kell menni.
Az állomás csodaszép egyébként, nincs szemét sehol, szelektíven, 4 felé gyűjtik a hulladékot. Van goffrizó, csokibolt és étterem is. A vágányokhoz mozgólépcsőn kell felmenni. Leraktam a bőröndöm meg a nehéz oldaltáskám a csomagmegőrzőben, csak egy kis hátizsákkal akartam tovább menni. A csomagmegőrzőben miután bezártuk a box ajtaját, 5 eurót kellett bedobni az automatába, ami adott egy kártyát egy kóddal, amit akkor kell majd bescannelni ha jövünk vissza a csomagokért.

img_20190920_112253.jpg
A következő feladatom az volt, hogy eljussak az UZ Gent, a genti kórház területére, ahol ebédet szervezett az egyetem az orvosi meg élettudományi karokra érkező cserediákoknak. Tudtam hogy sokat fogok villamossal meg busszal közlekedni, ezért a jegyeladó kis doboz épület felé indultam, amin a De Lijn felirat volt( ez a belga tömegközlekedésért felelős társaság). Mielőtt beálltam volna a sorba, egy ott dolgozó, a 2 ablak előtt álló fiatal srác megkérdezte, mit fogok majd kérni. Kérdezte, hol tanulok, mert sokféle kedvezményt adnak diákoknak.
Végül vettem egy Buzzy Pass nevű kártyát, ami 80 euróba került, és 3 hónapig korlátlanul utazhatok vele bármelyik tömegközlekedési eszközön. Egyébként minden buszon és villamoson van egy ilyen kis sárga doboz, amin ki lehet jelölni, hány jegyet szeretnél, és kártyával ott helyben ki tudod fizetni.
A kórház területén kicsit eltévedtem, mivel rengeteg épület van, és nem csak egy étterem, de a belga lány, aki az ebédet meg az általam lekésett körbevezetést vezette, felhívott és végül megtaláltuk egymást.
Az ebédnél 2 leves, 3 fő fogás(vega, hal, csirke), 2féle desszert vagy gyümölcs, és üdítők közül választhattunk. Nagyon finom volt, én a halas fogást választottam, egy banánt, meg egy kólát. Az üdítők üvegekben voltak, amiket a végén szelektíven gyűjtöttek.
Ezután elindultam a botanikus kert felé.Az egyetem Welcome day keretén belül programokat szervez a Gentbe érkező külföldi diákoknak, amikre előre kellett regisztrálni. Volt például kocsmatúra, hajókázás, múzeumi látogatás, falmászás, 1 óra a konditeremben, meg körbevezetés a botanikus kertben. Ezek a programok ingyenesek voltak.
A botanikus kert bejáratánál rögtön kiszúrtam az ott tanácstalanul várakozó néhány diákot, és el is kezdtem egy spanyol lánnyal beszélgetni. Mivel sokan jelentkeztünk, 3 felé osztottak minket, és mindhárom csoport kapott saját körbevezetőt. A botanikuskert csodálatos volt, nagyon rendezett, rengeteg különleges, általam sosem látott növénnyel. Láttunk kaucsukfát, mammutfenyőt, kávé- és rizsültetvényt, ananászt, papayát, kaktuszokat, légyevő növényeket. Megismerkedtem egy török lánnyal is és megbeszéltük hogy másnap együtt elmegyünk felfedezni a várost.

img_20190920_152631.jpg                                                                      Victoria-ház a botanikuskertben

A botanikuskert után elmentem a csomagomért az állomásra, onnan pedig hazabuszoztam. A lakás, ahol szobát bérelek a Schelde folyó partján van, kb félúton a városközpont és a kórház között.
A lakótársam nagyon aranyosnak tűnik és van egy fekete cicája, aki kicsit duci és Borisnak hívják.


img_20190920_193826.jpg                                                                          Kilátás a lakásból

09.21.
Másnap, szombaton reggel elindultam, hogy megnézzem, hogyan fogok majd hétfőn reggel eljutni a kórházba a legrövidebb úton, hol van a buszmegálló és a klinikatelep melyik részére kell majd mennem, hogy megtaláljam a reumatológiát, ahol 3 hetet fogok tölteni. A kórházról bővebben a következő bejegyzésemben fogok írni.
Délben elvillamosoztam a Zuid Shopping Centre bevásárlóközpontba ágyneműt, törölközőt meg párnát venni. Itt találkoztunk a török lánnyal, Kübrával és elindultunk felfedezni a várost. 
Először a Sint-Baafskathedraalt néztük meg. Ennek az eredete Kr.u. 942-ig nyúlik vissza Keresztelő Szent János kápolnájáig, amire a róma korabeli ráépítések követtek. Mivel Ghent az egyik legfontosabb Nyugat-Európai város volt a középkorban, képes volt fedezni egyre nagyobb templomok építésének költségeit is. 1559-ben megalapították a Genti Püspökséget, ekkor vált a templom katedrálissá.

img_20190921_143040.jpg

img_20190921_143836.jpg

Ezután a Het Belfort van Gentbe, a Belfry Toronyba látogattunk el. Ez az egyike azon középkori tornyoknak, amiről Gent történelmi belvárosára van kilátásunk. A harangtorony az UNESCO Világörökség listáján található. A harang 'Roeland' 1325-ben készült. 
img_20190921_145237.jpg

img_20190921_152035.jpg                                 Kilátás a harangtorony 3.emeletéről. Szemben a Sint-Baafskathedraal

Következő állomásunk a Leie folyó 2 partján elterülő Graslei (jobb oldalon) és Korenlei (bal oldalon) volt. A 11.századtól a vízi kereskedelem növekedése miatt ez vált Gent kikötőjévé. A 13.századtól ez volt Flandria egyik gabonakereskedelmi központja. A 2 oldalt a Grasbrug híd köti össze. 

Mivel napos idő volt, rengeteg ember üldögélt a Leie folyó partján. A hídnál zenészek játszottak, a folyón pedig kis hajók haladtak el, ezeken utazva a folyóról meg lehet nézni a városközpontot. A katedrális kertjében az emberek a füvön feküdtek és napoztak. Nagyon hangulatos volt.

 Az utolsó állomásunk a Gravensteen volt. A kastélyt 1180-ban építették I. Fülöp flamand gróf megbízásából. A belépőjegyhez ingyenesen audioguide-ot is adtak angol nyelven, ami szerintem a legjobb guide volt amit valaha kastélyokban vagy várakban hallottam. Az egész valami olyasmivel kezdődött, hogy:
"Elgondolkoztál e azon, milyen furcsa hogy az ételeinken mindig azt nézegetjük, mikor jár le a szavatossága? El tudod képzelni hogy egy középkori lovag ilyenekkel foglalkozzon? A lovagok mindig készen álltak az igazi veszélyre, és még padlófűtésük vagy készételeik sem voltak. Nos, barátaim, kicsit elpuhultak lettünk manapság, nem igaz?" :D
Az egész kastélyt I. Fülöp életén keresztül mutatták be. Láthattuk az első kandallót, ami Gentben épült, kínzás formákat és kínzóeszközöket, és I.Fülöp nyilvános toalettjét is. img_20190921_163850.jpg

Egyébként a történelmi belvárosban alig járnak autók. Gentben havonta kijelölnek autómentes napokat, ami a lakótársam elmondása alapján azt jelenti, hogyha a belvárosban autóba ülsz, vagy vezetsz akkor megbüntethetnek a rendőrök, de a belgák szerint ez jó alkalom a fenntartható közlekedési eszközök, például elektromos kerékpárok, e-lépcsők tesztelésére, valamint a tömegközlekedés megismerésére és használatára. Ezeken a napokon számos programot szerveznek, például kedvezményeket adnak biciklikölcsönzőknél, fesztiválokat tartanak. Azt is kiszámították, hogy mennyire jó hatással van a környezetre és a levegő minőségére már ez az 1 autómentes nap is, például a NO2 kibocsátás egyes órákban akár harmadára is csökkent a hétköznapokhoz képest. (forrás:https://www.duurzame-mobiliteit.be/week-van-de-mobiliteit/autovrije-zondag)

Holnap pedig elkezdem a gyakorlatot a kórházban, amit nagyon várok, és a következő bejegyzésemben a kórházról fogok írni:)

süti beállítások módosítása